Hej och välkommen till min blogg!

In this blog you can find all my creations and other creative talents from the world of lace! I welcome all lace lovers worldwide!

I min blogg hittar du alla mina kreationer inom spets och spetsliknande broderi och andras från hela världen som har värdet av kvalité!


fredag 27 maj 2011

Virkade blommor eller Irländsk spets?

Jajamän!! Ni ser bra! 

Jag förbereder en vacker kofta gjort med *irländsk spets*tekniken. Detta är en  croche teknik faktiskt som ursprungligen kommer från Irland där var mest använt till att tillverka underbara spets dukar men nuförtiden fins det kvinnor som använder detta tekniken för att göra kläder (rent underbara måste jag erkänna).
 Jag började för några dagar sedan med *tillverkningen* av blommor och blad (olika former och färger).Detta tar en tid...därför att man behöver massor av dem. Själva arbetet sker genom att sy upp blommorna i en vis ordning (egen design) eller fantasi,på en tyg bit som man klipper ut i samma form som en skräddat tröjans framdel eller bakdel. Sedan måste man fixa hela tygen (med sydda blommorna) på en Canvas tavla (som man inte använder),man måste *fixa*med tejp på alla sidorna och på visa delar med knappnål för att tygen ska inte *röra*på sig medan man jobbar med blommorna.
Efter man fixade blommorna med knappnål (eller sytt ordentligt )på tygen då måste man börja virka ett nät runt omkring men man måste vara försiktigt för att nättet ska vara uniform.
Detta var beskrivningen av jobbet som man måste lägga ner för att göra en underverk!! Bilder kommer senare nästa vecka eftersom just nu gör jag blommorna och bladen.








Här visade jag er några *alternativen* om hur man kan kombinera olika blommor och blad i en design! Förstås att man kan gruppera blommor på en sida och på annan sida bladen men detta är beroende av ert egen fantasi.
I morgon kommer jag med teckningar på hur man virkar blommorna och bladen som ni ser på bilderna! Och resten ....kommer nästa vecka!

Nu önskar jag er en underbart helg!!

Hoppsan! inte innan ni ska få se en video om hur man gör detta handarbete (som jag hittat nyss).






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...