Hej och välkommen till min blogg!

In this blog you can find all my creations and other creative talents from the world of lace! I welcome all lace lovers worldwide!

I min blogg hittar du alla mina kreationer inom spets och spetsliknande broderi och andras från hela världen som har värdet av kvalité!


torsdag 16 februari 2012

Stor fyrkantig Rumänsk point lace duk!

Kolla vad jag har hittat på minna dagliga *promenad* på nätet !
Blogg-en  är från Italien och heter....tantecreazioni.blogspot.com
Ett  stor fyrkantig spetsduk som är gjort med en väldigt intressant sladd ...jag har aldrig sett en sådant och är väldigt intresserad om hur man gör det.Men om jag tänker bättre då kommer jag ihåg att : faktiskt den rumänska point lace har sina rötter i 1400 -talets Italien.
Detta innebär att där kan man hitta olika sladd (lasett)motiver som vi i Rumänien inte ens känner till!
Bilden tillhör  http://tantecreazioni.blogspot.com
Hur ni ser alla modellerna är gjorda med samma sladd men emellan när hon fyllde använde hon enkla motiver men helheten ser väldigt bra ut mest på grund av den enkla breda sladden som framhäver blad motiverna .. 
Jag ville visa er vad kan man åstadkomma med enkla fyllnad motiver...
De som gör point lace/macrame i Rumänien (de flesta är kvinnor som är över 50 år) har många års erfarenhet i ämnet och använder sig av många olika fyllnads motiver i deras kreationer
  men, i övriga världen de som gör det här spets tekniken brukar vara mer *organiserad*. Jag menar att de som bor utanför Rumäniens gränser brukar  använda sig av mer färg och form-mesigt organiserade motiver i deras handarbete.
I Rumänien finns väldigt många som kan göra det här tekniken och de har många olika modeller som de bevarade med kärlek men i nu lägget de unga är inte särskilt intresserade att ta arvet vidare...
Därför  satt jag som mål föra året när jag började blogg-a : lära folk att göra Rumänsk point lace 
Och.....jag måste erkänna att jag nästan är i målet!
Intressen växer och växer!
God natt till alla !
Vi ses på lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...