Hej och välkommen till min blogg!

In this blog you can find all my creations and other creative talents from the world of lace! I welcome all lace lovers worldwide!

I min blogg hittar du alla mina kreationer inom spets och spetsliknande broderi och andras från hela världen som har värdet av kvalité!


söndag 26 augusti 2012

Point lace teckningar!!!


Det här veckan jobbade jag mest med point lace teckningar....Ja! det var länge sedan jag gjorde rumänsk point lace  (några månader...) så... jag bestämde mig att börja med några intressanta mönster.
Jag har ju några böcker som innehåller mönster men tills de blir kopierade på en bit tyg för att man ska kunna sy point lace sladden .....är ett lång väg!


 Man kan kopiera teckningen (i boken finns bara delar av mönstret,halva eller 3/4 delar av mönstret) så först måste man rita mönstret på en papper , försiktigt med raka linjer ,använd gärna lite tjockare penna (i svart) då syns det bättre.Sätt tygen ovanpå pappret och fixa med tejp vid  sidor för att den ska inte röra på sig medan du tecknar.
Vrid mönstret efteråt hur du vill för att ha en egen variant av modell men räkna ut varje steg för att ha en perfekt modell.
Man kan kopiera genom att använda en schablon .
Jag gjorde på det här sättet....


Sätt ihop teckningen med en laser folie (tejpa vid kanten för att den ska inte röra på sig medan du jobbar med den).Gör hål i den genom att använda en nål.


Så ser ut backsidan ... efteråt ska du ta bort pappret med teckningen...


färdig mönster på tyg ...
färdig schablon

Några av minna färdiga mönster...

det hoppas jag ska inspirera....
Ha det bra!





1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...