Hej och välkommen till min blogg!

In this blog you can find all my creations and other creative talents from the world of lace! I welcome all lace lovers worldwide!

I min blogg hittar du alla mina kreationer inom spets och spetsliknande broderi och andras från hela världen som har värdet av kvalité!


fredag 4 februari 2011

Recept från Transylvanien !

Jag har bestämt mig, för att lägga ut  några recept från Transylvanien. Hur ni vet kanske, det finns recept ,som är tillagt på olika sätt, i olika län,så är det den recepten som kommer nu! I Moldavien blandas ej grädde med äggula i men där brukar man hälla i en speciell preparat som kallas bors (kan ej översätta på svenska) istället för vinäger.

Transylvaniska soppa med rökt

Ingredienser:
  • 700g rökt sidfläsk
  • 400g grädde
  • 2 potatis
  • 2 lök
  • 1 morot
  • 3 msk vinäger
  • 2 äggula
  • 2l vatten
  • salt
  • peppar
  • olja
Förberedelser:
  • Ta sidfläsk och skär den i små bitar ,lägg den i kokande vatten,lägg till moroten och potatisen skurna i små bitar ,och låt dem koka väl.
  • sätt lite olja i pannan och fritera löken (hackad lök) och när löken är genomsynlig ,då är det dags att tillsätta salt och lite peppar och lägga i soppan.
  • blanda äggulorna (vispa) med gräddfil tillsätt vinäger och så småningom tillsätt soppa ,vispa kontinuerligt tills den är färdigt blandat,och hälla i soppan , och rör om. Låt soppan koka lite stund.
tips: Du kan dekorera med lite hackad persilja blad !


Got matlagning!


och nu lite Transylvanisk folk musik!



och....ha det got!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...