Hej och välkommen till min blogg!

In this blog you can find all my creations and other creative talents from the world of lace! I welcome all lace lovers worldwide!

I min blogg hittar du alla mina kreationer inom spets och spetsliknande broderi och andras från hela världen som har värdet av kvalité!


torsdag 7 april 2011

Mammas honung kaka!

Det var länge sedan när jag publicerade en recept! Nu kommer en av den mest uppskattade kakor i min familj honung kakan (enligt mammas recept).
Mammas honung kaka!
Ingredienser:
  • 4 matsked flytande honung (akacia honung från Ungern)
  • 12 matsked olja
  • 300g socker
  • 2 ägg
  • 6 matsked mjölk
  • backpulver
  • mjöl-hur mycket det behövs för att ha en bra arbetbart smet
Förberedelser:
  1. Blanda: socker+honung+olja+2ägg+mjölk, vispa lite och lägg dem i en kastrull.
  2. Ställ spisen på lagom värme och blanda kontinuerligt tills den smälter och till sist häll backpulvret och blanda lite. Låt ej koka bara smälta!
  3. Dra ned från spisen och häll mjölet i och blanda kontinuerligt med en sked tills du har en arbetbart smet.
  4. Akta! ....den kan vara varmt!
  5. Du skall jobba snabbt!Tillsätt mjöl om detta behövs!
  6. Du skall dela i 4 delar och arbeta den ytterligare i runda formar och sedan ta en form i taget och breda ut den med en kavel i fyrkantig form.Den skall vara 0,3-0,5mm tjock.
  7. Ta en plåt smörja och mjöla den
Tänk på att förbereda ugnen ,värma den i 10 min på 150 grader och ner du har legat smeten på, sätt värmen på180 grader i 15-20 minuter tills smeten får en gyllene färg .
  1. När den är klart ta ut den och lägg den på en plåt.
  2. Sedan gör du samma sak med resterande smeten (du behöver inte smörja och mjöla plåten varje gång).
  3. Medan smeten är i ugnen bör du tänka på krämen!
Kräm:
  • 3-4 matsked mjöl
  • 450ml mjölk
  • en kub smör (cca. 3cm)
  • 250g socker
Förberedelser:
  1. Blanda mjölet med 250ml mjölk och koka upp tills sockret smälter (cca. 8 minuter).
  2. Ta ner och blanda i smöret och mjölken med mjölet genom fortsätt vispade och sedan lägg den tillbaka på spisen
  3. När den är puffig och tjock ta ner den och röra om några gånger tills den blir kalt.
  4. Dela ut den på de 4 bottnarna och häll på den sista bottnen choklad 
Chokladen gör du så:blanda ihop 12 matsked socker med 2 matsked kakao och 2 matsked varm vatten och till sist lägg i en bit av smör (3cm tjock). Den skall smältas och genom omrörning koka upp tills den blir med bubblor och sedan ta ner den och lägg vid sidan tills den svalnar och sedan skall du hälla på kakan.

Tips: Lägg kakan undan cca 12 timmar då blir den mjuk och så det smälter i munnen!
Och så förstås medan du gör kakan kan du lyssna lite Rumänsk musik!
Tips kommer nu: INNA
 

1 kommentar:

  1. Hej!
    Mikael tipsade om din blog. Så roligt att se vad du gör, du får gärna visa mig någon gång, jag har aldrig sett någon göra sådan spets. Själv stickar jag mest.
    Kakan verkar väldigt god, men komplicerad. Jag får se om jag vågar mig på att försöka.
    /Ida

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...