Hej och välkommen till min blogg!

In this blog you can find all my creations and other creative talents from the world of lace! I welcome all lace lovers worldwide!

I min blogg hittar du alla mina kreationer inom spets och spetsliknande broderi och andras från hela världen som har värdet av kvalité!


söndag 22 juli 2012

Virkat blad med beskrivning!

Idag kommer jag att beskriva de tre olika virkat blad som jag använde på Natalis tröja men först ska jag visa er några härliga bild som jag gjorde igår i Central Parken i Borås , medan min son flög sin drake!



här ser ni de tre bladen....den längsta som går runt tröjan på nedre delen och runt axel banden kommer jag att beskriva först...

Beskrivning
blad 1
Jag virkade en kedja med 25 luftmaskor, nästa varv fortsatt jag med fasta maskor,
varv 3: virka 5 luftmaskor och stick nålen i den 3:e fasta maskan genom att virka en dubbel stolpe, 2 luftmaskor,1 dubbel stolpe,2 luftmaskor.....så vidare tills man avslutar det här varven.
I slutet av raden virkar du 3 fasta maskor på den sista dubbelstolpen och sedan fortsätter du på den andra sidan av bladen ( du ska följa efter pilarna på teckningen).
Man ska göra 8 varv ,när man avslutar den 3:e varven, virkar man i början en piquot med 3 luftmaskor  den tredje luftmaskan sticker man i den första fasta maskan, på den 4:e varven  och går vidare runt tills man avslutar den 4:e varv (den 4:e varven blir kortare med 3 fasta maskor en den förre-detta varven).


Det här bladen är bredare en den förre-detta bladen, annars man ska göra på samma sätt som den andre med den ända skillnaden att det här skall ha 10 varv istället!
*monstera* bladen

Beskrivning av *Monstera* blad
Man ska virka en kedja med 22 luftmaskor,vrid mot höger och fortsätt med fasta maskor hela vägen sedan,vrid igen och fortsätt på andra sidan av första raden med fasta maskor hela vägen.
4:e varv: 4 fasta maskor,virka 9 luftmaskor,stick nålen i den 9:e fasta maskan (räkna från den 4:e fasta maskan från början av varven).
Gå runt , genom att virka fasta maskor, i varje fasta maskan på förre-detta varven.
Den 5:e varven: (kolla efter vart avslutade du kedjan med 9 luftmaskor på den 4:e varven och på samma ställe men åt andra sidan) du ska börja virka kedjan med 9 luftmaskor igen men, du måste räkna 5maskor från den förre-detta kedjan med 9 luftmaskor och sedan sticka nålen i den 6:e fasta maskan på den förre-detta varven,virka 4 fasta maskor och gå runt hela bladen.
Du ska göra 7 varv.(se på bilden)

det här blomman inspirerade mig....för min nästkommande handarbete men....om detta ska jag bäretta mer nästa väcka! 
Ha en härligt väcka! Vi ses nästa söndag!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...